PopJust: David E. Kelley, creatorul Ally McBeal sau ce poate face un avocat la Hollywood

De-a lungul istoriei televiziunii (care a devenit în timp unul dintre cele mai puternice canale de influențare a percepției asupra avocaților, sistemului de justiție, proceselor, etc) au apărut multe show-uri tv având ca subiect principal sistemul legal (mai ales cel american) și tot ceea ce ține de acesta. Așa a ajuns unul dintre cele mai iubite seriale despre avocați – Ally McBeal – să influențeze în mod real o generație întreagă, la nivel global (da, nu e nicio exagerare în acest sens) să creadă că avocații sunt acești tineri adulți, aflați la începutul vieții, înconjurați de petreceri, dosare amuzante cu litigii spectaculoase (neverosimile de-a dreptul) și cu o viață sexuală și romantică intensă la birou.

Evident că în realitate lucrurile nu stau așa dar cine ar vrea să vadă un serial despre orele petrecute de un avocat sau o avocată în fața biroului, îngropat (ă) în birocrație și dosare? Așa că să lucrăm cu materialul clientului, în cazul acesta cu cea mai cunoscută avocată PopJust – chiar Ally McBeal.

Deloc de neglijat acest aspect, a existat o perioadă când pentru milioane de femei în vârstă de 20 de ani, ea a fost întruchiparea neliniștii lor interioare: cum să fii adult atunci când tot ce-ți dorești e să te mai simți puțin copil.

McBeal (Calista Flockhart), avocat(ă) a firmei Cage & Fish din Boston, alături de restul distribuției: Jane Krakowski, Lucy Liu și Portia de Rossi, doar trei dintre protagoniste. Plus Greg Germann în rolul lui Richard Fish și Peter MacNicol în rolul lui John Cage. Toate personajele erau haioase și prietenoase, dar nevrotica McBeal – în mod special. Serialul a fost poate printre primele seriale difuzate la noi, dispus să înfățișeze oamenii ca fiind plini de defecte și predispuși la decizii proaste, dar care, deși avea legătură cu tribunalele, nu judeca oamenii pentru ceea ce sunt. În Ally McBeal, producătorul a avut grijă ca fiecare personaj să reprezinte o exagerare a cuiva cu care ai lucrat sau ai putea fi pus în situația să lucrezi. Faptul că sunt toți avocați nu contează câtuși de puțin, deoarece toate personajele pot fi identificabile în figura familiară a unui coleg de serviciu din oricare alt domeniu.

Cu adevărat important, Ally McBeal n-ar fi existat fără David E. Kelley, fost avocat și scenaristul, producătorul și uneori chiar și regizorul serialului. Este unul dintre puținii producători care a scris sau a contribuit parțial la fiecare episod din întreaga serie.

David E. Kelley s-a născut în Waterville, Maine și a crescut în Belmont, Massachusetts. Tatăl său, Jack Kelley a fost antrenor de Hochei pe Gheață. De altfel Kelley a jucat hochei din adolescență iar ulterior a fost căpitanul echipei masculine de hochei pe gheață Princeton Tigers de la Universitatea Princeton, unde a absolvit în 1979 cu o diplomă de licență în științe politice. Demonstrând devreme o înclinație spre creativitate, în primul său an la Princeton, Kelley a scris sub formă de poezie o lucrare pentru un curs de științe politice despre planul lui John F. Kennedy de a-l ucide pe Fidel Castro. Pentru teza sa de final de facultate a transformat Constițuția SUA într-o piesă de teatru. „Am făcut din fiecare amendament câte un personaj”, spunea el într-un interviu. „Primul Amendament este un tip tare-n gură care nu vrea să tacă. Cel de-al Doilea Amendament este un tip care vorbește doar despre colecția lui de arme. Apoi al 10-lea amendament, cel care se spune că lasă restul statelor să decidă, ăla e un tip fără respect de sine. Și-a luat doctoratul în drept la Facultatea de Drept a Universității din Boston și a început să lucreze pentru o firmă de avocatură din Boston, care se ocupa în principal de cauze imobiliare și penale minore. În 1983 Kelley a început să scrie un scenariu, un thriller, care a ajuns să fie filmul lui Judd Nelson – From the Hip în 1987.

Pe lângă Ally McBeal, Kelly este cunoscut și pentru The Practice – Cabinet de avocatură (1997), un serial în care Bobby Donnell (Dylan McDermott) este un avocat tânăr și idealist decis să facă dreptate, chiar cu prețul încălcării regulilor. În loc să lucreze la o firmă de avocatură de succes din Boston și să-i apere pe cei bogați și puternici, Bobby alege să lupte pentru cei necăjiți.

A continuat cu Boston Legal la ABC, serial care a avut premiera în 2004 și a continuat cu succes drama juridică The Practice urmărindu-l pe avocatul Alan Shore (un personaj care a devenit vedetă în The Practice (ultimul sezon), interpretat de James Spader) la noua sa firmă de avocatură, Crane, Poole. & Schmidt. Serialul a câștigat premiul Peabody în 2005 pentru comentariile sale politice.

Serialele și filmele pentru care a lucrat i-au adus notorietate, fapt care l-a făcut să remarce într-un interviu din ziarul Los Angeles Times – „Ironia face ca acum să pot să ies la prânz cu judecători. Pe vremea când chiar eram avocat, nu-i puteam convinge pe judecători nici să mă asculte”.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*