Utilizatorii platformelor online și serviciilor digitale vor avea noi drepturi

Două regulamente europene cu impact asupra piețelor și serviciilor digitale au fost publicate recent în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. În decurs de cinci luni, platformele mari online vor trebui să permită altor competitorilor mai mici să-și interopereze serviciile cu ale lor. De pe altă parte, din februarie 2024, vor intra în vigoare noi obligații pentru furnizorii de servicii digitale privind combaterea conținutului ilegal online și interzicerea practicilor înșelătoare de publicitate.

Actul legislativ privind piețele digitale (în engleză: Digital Markets Act – DMA), care va intra în vigoare din 2 mai 2023, stabilește obligații pentru platformele online mari care acționează în calitate de „controlori ai fluxului de informație” (gatekeepers – platforme a căror poziție dominantă online le face greu de evitat de către consumatori) pe piața digitală.

Pentru a preveni practicile comerciale neloiale, aceste platforme trebuie:

  • să le permită terților să interopereze cu serviciile lor, ceea ce înseamnă că platformele mai mici pot solicita ca platformele de mesagerie dominante să le permită utilizatorilor lor să facă schimb de mesaje, să trimită mesaje vocale sau fișiere de la o aplicație de mesagerie la alta. Acest lucru le va oferi utilizatorilor o gamă mai largă de opțiuni și va evita așa-numitul „efect de blocare”, atunci când sunt limitați la o singură aplicație sau platformă;
  • să le permită utilizatorilor comerciali să acceseze datele pe care le generează pe platforma controlorului fluxului de informație, să își promoveze propriile oferte și să încheie contracte cu clienții lor în afara platformei oferite de controlor.

De asemenea, acestea platforme nu vor mai putea să își clasifice propriile servicii sau produse într-un mod mai favorabil pe platformele proprii (concept cunoscut ca „autofavorizare”) comparativ cu alte părți terțe, să împiedice utilizatorii să dezinstaleze cu ușurință orice software sau aplicație preîncărcată sau să utilizeze aplicații sau magazine de aplicații terțe, să prelucreze datele cu caracter personal ale utilizatorilor pentru publicitate direcționată, cu excepția cazului în care se obține, în mod explicit, consimțământul lor.

Actul legislativ pentru piețele digitale are prevăzute și sancțiuni pentru platformele care nu respectă acest regulament, care se pot ajunge la 10% sau chiar la 20% din cifra de afaceri mondială totală pentru nerespectarea, în mod repetat, a obligațiilor din regulament.

Actul legislativ privind serviciile digitale (în engleză: Digital Services Act – DSA) va institui, din 17 februarie 2024, garanții pentru eliminarea produselor, serviciilor sau conținutului ilegal online. De asemenea, va apărea un mecanism de „notificare și acțiune”, iar furnizorii de servicii de găzduire vor trebui să dea curs acestor notificări, „fără întârzieri nejustificate, ținând seama de tipul de conținut ilegal notificat și de caracterul urgent al măsurilor care trebuie luate”.

Obligațiile pentru serviciile digitale prevăzute de acest regulament includ:

  • noi măsuri pentru a combate conținutul ilegal online și obligația platformelor de a interveni rapid, respectând în același timp drepturile fundamentale, inclusiv libertatea de exprimare și protecția datelor;
  • o mai bună trasabilitate și controale ale comercianților pe piețele online pentru a garanta că produsele și serviciile sunt sigure, inclusiv inițierea unor verificări aleatorii pentru a se asigura că nu reapar conținuturile ilegale;
  • o mai mare transparență și responsabilitate a platformelor, de exemplu, prin furnizarea de informații clare despre modul în care se moderează conținutul sau despre folosirea algoritmilor pentru a recomanda conținuturi (așa-numitele „sisteme de recomandare”, bazate pe preferințele utilizatorilor și pe istoricul conținuturilor accesate în timp); utilizatorii vor putea contesta deciziile de moderare a conținutului;
  • interzicerea practicilor înșelătoare și a anumitor tipuri de publicitate direcționată, cum ar fi anunțurile publicitare care vizează copiii și cele bazate pe date sensibile. Vor fi interzise așa-numitele „elemente de design manipulator” (dark patterns) și practicile înșelătoare menite să manipuleze alegerile utilizatorilor.

CONTINUAREA AICI

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*